Pendidikan Islam, Demokratisasi dan Kewarganegaraan

  • Muhammad Fahmi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Keywords: Islamic Education, Democratization, Citizenship

Abstract

Islamic education is potential in the formation of civil society and community-citizenship. Islamic education can be a critical educational vehicle for the people and relieve the lowest layers of society of ignorance, backwardness, helplessness and poverty. Islamic education can become an important educational institution in foster of democratic values continuously through the process of democratization in education or democratic education. In some countries, like Indonesia, Egypt, Iran, China, Brazil, and United States make great efforts to democratize education to strive continuously for implementation of democratic education. It is indeed a need for each country to reach a better situation for every citizen. The efforts of Synergize Islamic education, democratization and citizenship, should be done by making Islam as the source of values to build the character of the nation that creat Islamic education based on nationality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Qur’an dan Terjemahnya. Jakarta: Yayasan Penyelenggara Penerjemah/Pentafsir Al-Quran, 1971.
Amin, Qasim. Takhrir al-Mar’ah. Kairo: Sadar al-Ma’arif, 1970.
Aziz Albone, Abd. Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Multikulturalisme. Jakarta: PT. Saadah Cipta Mandiri, 2006.
Azra, Azyumardi. “Kata Pengantar”, dalam Tim ICCE UIN Jakarta, Pendidikan Kewargaan: Demokrasi, HAM dam Masyarakat Madani. Edisi Revisi. Jakarta: ICCE UIN Syahid-TAF-Prenada Media, 2003.
BSNP dan Direktorat Pembinaan SMP Ditjen Mandikdamen Depdiknas, Contoh/Model Slabus Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan SMP, 2006.
Dewey, John. Democracy and Education, an Introduction to the Philosophy of Education, Twenty-Third Printing. USA: The Macmillan Company, 1916.
Pendidikan Islam, Demokratisasi
Volume 1, Nomor 1, JUNI 2016, JOIES 109
Djohar, Reformasi dan Masa Depan Pendidikan di Indonesia Sebuah Rekonstruksi Pemikiran. Yogyakarta: IKIP Negeri Yogyakarta, 1999.
Fahmi, Muhammad. “Intellectual Democracy: Paradigma Pendidikan Islam Era Posmodern” Jurnal Nizamia. Surabaya: Fak. Tarbiyah IAIN Sunan Ampel, 2007.
Freire, Paulo. Pendidikan sebagai Praktek Pembebasan, terj. Nugroho. Jakarta: Gramedia, 1984.
Hamim, Nur. Pendidikan di Berbagai Negara di Dunia. Jakarta: Dwiputra Pustaka Jaya, 2012.
KBBI Online, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Diakses pada 18 Desember 2015.
Lasiyo, Neo-Confucianisme. Yogyakarta: Fak. Filsafat UGM, 1993.
Lembaga Ketahanan Nasional (Lemhannas) dan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kewiraan Buku Induk Pendidikan Kewiraan/Kewarganegaraan. Jakarta: Lembaga Ketahanan Nasional, 1997.
Mas’ud, Abdurrahman. Pendidikan Islam. Malang: Hak Cipta, 2008.
Muzakki, Akh. “Perspektif Pendidikan tentang Pengembangan Keilmuan Islam Multidisipliner”, dalam Nur Syam (Ed.), Integrated Twin Towers: Arah Pengembangan Islamic Studies Multidisipliner. Surabaya: SAP, 2010.
Rachman Assegaf, Abd. Internasionalisasi Pendidikan: Sketsa Perbandingan Pendidikan di Negara-negara Islam dan Barat. Yogyakarta: Gama Media, 2003.
Rahmat, Jalaluddin. Islam Alternatif. Bandung: Mizan, 1998.
Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2010.
Rosyada, Dede. Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta: Kencana.
Sad Iman, Muis. Pendidikan Partisipatif. Yogyakarta: Safiria Insani Press & MSI UII, 2004.
Sukaya, E.Z. Pendidikan Kewarganegaraan untuk Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Paradigma. 2002.
Sumarsono, S. Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Lembaga Ketahanan Nasional. 2000.
Syafi’i Ma’arif, Ahmad. “Ketika Pendidikan Tidak Membangun Kultur Demokrasi”, Prawacana untuk Zamroni, Pendidikan untuk Demokrasi: Tantangan Menuju Civil Society. Yogyakarta: Bigraf, t.th.
Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI, Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bahasa III. Bandung: PT Imtima, 2009.
Muhammad Fahmi
JOIES, 110 Volume 1, Nomor 1, JUNI 2016
Ubaidillah, A. Pendidikan Kewarganegaraan (Civic Education) Demokrasi, HAM dan Masyarakat Madani. Jakarta: IAIN Jakarta Press. 2000.
Usman, Husaini. “Menuju Masyarakat Madani Melalui Demokratisasi Pendidikan” dalam www.depdiknas.go.id/jurnal/28/htm.
Wei-ming, Tu (Ed.), Confucian Traditions in East Asian Modernity. US America: Harvard University Press, 1996.
Winataputra, U.S. Pendidikan Kewarganegaraan (Civic Education). Jakarta: IAIN Jakarta Press. 2000.
Zamroni. Pendidikan untuk Demokrasi Tantangan Menuju Civil Society. Yogyakarta: Bigraf Publishing. 2001.
Published
2016-09-07
How to Cite
Fahmi, Muhammad. “Pendidikan Islam, Demokratisasi Dan Kewarganegaraan”. JOIES: Journal of Islamic Education Studies 1, no. 1 (September 7, 2016): 87-110. Accessed August 11, 2020. http://joies.uinsby.ac.id/index.php/joies/article/view/5.
Section
Articles